Inteligencja emocjonalna jest przez potencjalnych pracodawców coraz częściej uważana za jedną z podstawowych cech idealnego pracownika. Osoby odznaczające się ponadprzeciętnym jej poziomem lepiej bowiem radzą sobie w życiu, w związkach, ale także i w pracy. Co kryje się pod tym pojęciem i jak określić, kiedy mamy do czynienia z osobą o wysokim ilorazie EQ?
Inteligencję emocjonalną można scharakteryzować prostym stwierdzeniem – polega ona na umiejętności rozumienia stanów emocjonalnych, zarówno swoich, jak i cudzych. EQ nie jest jednak czymś zupełnie innym niż znana wszystkim IQ. Obie kompetencje są w stosunku do siebie komplementarne i uzupełniają się, choć często zdarza się, że ta pierwsza jest na dużo niższym poziomie, niż druga.
Jak sprawdzić swoją EQ? Wcale nie musisz przeprowadzać na sobie testów, aby móc mniej więcej określić jej poziom. Wystarczy, że zapoznasz się z poniższymi pytaniami. Jeżeli na większość z nich odpowiedziałeś twierdząco – możesz sobie pogratulować. Jeśli nie? Nic straconego! Nad inteligencją emocjonalną można pracować, np. uczęszczając na warsztaty bądź szkolenia zajmujące się tą dziedziną.
Możesz odznaczać się wysokim wskaźnikiem inteligencji emocjonalnej, jeśli:
- Akceptujesz swoje słabe strony (i masz świadomość tych mocnych) – Innymi słowy: wiesz, co nie sprawia ci żadnych trudności, a jakie aktywności wymagają od ciebie dużego poświęcenia.
- Jesteś elastyczny – Łatwo przychodzi ci akceptowanie zmian w swoim otoczeniu. Jeśli jesteś świadomy ciągłych, nieuniknionych zmian, możesz liczyć na sukces w życiu osobistym oraz zawodowym.
- Umiesz powiedzieć „nie” – Asertywność to ogromna zaleta, ale również jedna z cech osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej. W pracy bardzo się przydaje, szczególnie, kiedy masz do czynienia z niesprawiedliwością czy faworyzowaniem pracowników.
- Ciekawią cię ludzie wokół – I nie chodzi tu wyłącznie o codzienne wyjścia z przyjaciółmi czy częste spotkania w klubach. Ciekawość do ludzi bardzo ułatwia rozumienie emocji, a co za tym idzie – zwiększa naszą empatię.
- Potrafisz mówić o swoich emocjach – Kiedy mamy zły dzień, często nie rozmawiamy z innymi o swoich emocjach. Jedną z cech osoby o wysokim EQ jest umiejętność przekazania i opisania tego, jak w danej chwili się czujemy.
- Masz dystans do siebie – Jeśli nie obrażasz się z byle powodu i potrafisz śmiać się ze swoich błędów, to znaczy, że jesteś pewny siebie i potrafisz odróżnić nieprzychylne docinki od zwykłych żartów.
- Nie jesteś perfekcjonistą – Perfekcjonizm to klucz do sukcesu? Nic bardziej mylnego! Inteligentni ludzie nie są perfekcjonistami, ponieważ chęć dążenia do perfekcji spowalnia działania i jest częstą przyczyną naszej frustracji, co może bardzo negatywnie wpływać na naszą motywację do działania.
- Jesteś zadowolony ze swoich osiągnięć – Jeśli doceniasz to, co otrzymałeś od życia, to od razu czujesz się o wiele lepiej, swobodniej oraz masz więcej energii do działania. Ludzie, którzy są ciągle niezadowoleni z siebie potrafią zepsuć nastrój nawet największemu optymiście.
- Nie jesteś na każde zawołanie – Przyzwyczajanie innych do tego, że będziemy w stanie im pomóc przy każdej możliwej okazji, stawia nas w bardzo niewygodnej pozycji. Dobrze jest czasem nieco przystopować i przerwać nadmiar obowiązków, który często zrzucają na nas inni ludzie.
- Cieszy cię każdy sukces – Zarówno twój, jak i najbliższych. Nie jesteś zazdrosny, zawistny i nie życzysz innym jak najgorzej. Wręcz przeciwnie, potrafisz okazać radość z sukcesów swoich bliskich czy dobrych znajomych. Sukces motywuje do dalszego działania i tego właśnie się należy się trzymać!
Inteligencja emocjonalna to bardzo istotna z cech jakie powinniśmy posiadać chcąc zostać ważnym elementem w zespole. Musimy jednak pamiętać by kompetencje i zdolności szły w parze z EQ, wtedy będzie to idealna synergia.
Potrzebując zdobyć praktyczną wiedzę jak i umiejętności pamiętaj, że do Twojej dyspozycji są firmy jak Valkir Academy, które pomogą to Tobie osiągnąć!