Polscy konsumenci otwarci na usługi 2.0

Ekonomia współdzielenia to trend, który coraz mocniej przebija się do świadomości polskich konsumentów. Jak wynika z badania ICAN Research zrealizowanego dla serwisu finansów społecznościowych Kokos.pl, Polacy znają samą ideę współdzielenia i są gotowi korzystać z serwisów funkcjonujących w oparciu o nią. Co czwarty Polak zamierza skorzystać ze wspólnych przejazdów, a co dziesiąty z pożyczek społecznościowych. Nowe usługi 2.0 stają się coraz większą konkurencja dla swoich tradycyjnych odpowiedników.

bb0334

Na początku poprzedniej dekady zaczęto mówić o Web 2.0, czyli o internecie opartym o treści tworzone przez samych użytkowników – tłumaczy Joanna Tokarska z serwisu finansów społecznościowych Kokos.pl.  – Dziś mamy do czynienia z ekonomią współdzielenia, czyli swego rodzaju usługami 2.0, opartymi o zasoby prywatnych ludzi – dodaje.

Według badania ICAN Research dla serwisu finansów społecznościowych Kokos.pl, zdecydowana większość Polaków zna serwisy funkcjonujące w oparciu o ekonomię współdzielenia, nawet jeśli nie jest świadoma istnienia takiego trendu gospodarczego. Do świadomości Polaków najmocniej przebiły się wspólne przejazdy – słyszało o nich 59 proc. badanych. Blisko połowa respondentów (48 proc.) słyszała o serwisach umożliwiających wynajem noclegu w prywatnych mieszkaniach, a blisko jedna trzecia (29 proc.) kojarzy serwisy pożyczek społecznościowych. 18 proc. z nas zna serwisy crowdfundingowe, służące do zbierania funduszy na wybrany cel, np. na wydanie płyty lub przygotowanie do zawodów sportowych.

Większą znajomość serwisów związanych z ekonomią współdzielenia deklarują mężczyźni, jako osoby zwykle bardziej otwarte na nowinki technologiczne. Co trzeci z nich kojarzy pożyczki społecznościowe, a połowa z nich słyszała o wynajmowaniu prywatnych mieszkań. Serwisy funkcjonujące w oparciu o ekonomię współdzielenia znane są także lepiej mieszkańcom dużych miast oraz młodym osobom.

Znamy, ale czy korzystamy?

Znajomość serwisów nie przekłada się jeszcze na korzystanie z nich. Z serwisów wspólnych przejazdów skorzystało dotychczas 8 proc. badanych, choć aż 61 proc. uważa, że to świetna możliwość podróżowania po Polsce i Europie. Także 8 proc. respondentów korzystało z serwisów umożliwiających wynajem prywatnych mieszkań, 2 proc. z serwisów pożyczek społecznościowych, a 1 proc. z serwisów crowdfundingowych.

Serwisy, takie jak BlaBlaCar, Airbnb, Kokos.pl czy PolakPotrafi, są wciąż traktowane jako nietypowe rozwiązania codziennych problemów, czy to dotyczy przejazdów, noclegów czy pożyczek. Z drugiej jednak strony chęć korzystania z nich wykazuje coraz większa liczba Polaków. Co czwarty badany zamierza skorzystać ze wspólnych przejazdów i wynajmu noclegu w prywatnym domu. Co dziesiąty planuje skorzystać z pożyczek społecznościowych, a co dwudziesty z crowdfundingu.

Ważna jest cena…

Dzięki wykorzystaniu zasobów innych osób oraz technologii, pozwalającej obniżyć koszty dostępu, usługi oferowane w serwisach opartych na zasadach ekonomii współdzielenia są tańsze od tradycyjnych usług. To wpływa na ich rosnącą popularność. Kupując bilet na pociąg z Warszawy do Gdańska z dwudniowym wyprzedzeniem musimy zapłacić 135 złotych. Autobusem pojedziemy za około 49 złotych. Z kierowcą poznanym w serwisie internetowym – już od 30 złotych.

Jeszcze wyraźniejszym przykładem są pożyczki społecznościowe. Zgodnie z prawem koszty odsetkowe pożyczki w Polsce nie mogą przekraczać czterokrotnej wartości stopy lombardowej, czyli obecnie 10 proc. w skali roku. Banki, a w szczególności firmy pożyczkowe zarabiają jednak na tzw. kosztach pozaodsetkowych. Te ostatnie zostały niedawno ograniczone nowelizacją tzw. ustawy antylichwiarskiej do 55 proc. w skali roku. Tymczasem w serwisie pożyczek społecznościowych nie przekraczają one nigdy 5 proc.

… i zaufanie

Drugim istotnym czynnikiem rozwoju ekonomii współdzielenia jest zaufanie. – Serwisy łączące ludzi chcących podzielić się swoimi zasobami z tymi, którzy z tych zasobów chcą skorzystać, bazują na wzajemnym zaufaniu swoich użytkowników – podkreśla Joanna Tokarska z platformy finansów społecznościowych Kokos.pl. O ile nie ufamy instytucjom i politykom, z zaufaniem do innych ludzi wcale nie jest w Polsce źle.

Na pytanie o ogólne zaufanie do innych ludzi 78 proc.* Polaków odpowiedziało pozytywnie – tak wynika z „Badania spójności społecznej”, opublikowanego niedawno przez GUS.

Potwierdzają to badania Kokos.pl, według których trzy czwarte Polaków pożycza innym różne rzeczy. Najczęściej są to pieniądze – pożyczanie pieniędzy innym deklarowała jedna trzecia respondentów. Co ważne, to zaufanie jest wynagradzane. Jak pokazują badania znakomita większość z nas swoje długi reguluje, i to w terminie.

***

Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane przez ICAN Research na zlecenie Kokos.pl w dniach 22.07.2015 – 05.08.2015 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 16-65 lat metodą CATI (1000 wywiadów telefonicznych).

*Wyniki pochodzą z II edycji „Badania spójności społecznej” GUSu, zrealizowanej w I połowie 2015 r. Wzięło w nich udział 14 tys. osób w wieku 16 lat i więcej.

[PR]

reklama:

2 thoughts on “Polscy konsumenci otwarci na usługi 2.0

  1. Artykuł dosyć jednostronnie promuje Kokosa, a tych portali z pożyczkami społecznościowymi jest już dosyć sporo, chociażby CapitalClub, Zakra itd. Warto zwrócić na to uwagę. Proponuję opublikować obszerniejszy tekst poświęcony temu problemowi, bo według mnie jest nie tyle ciekawy, co ważny. Choć interesujący jak najbardziej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.