Zanim świeżo upieczony konsultant call center założy słuchawki i połączy się z pierwszym klientem, musi przejść jeszcze jedną, ważną rozmowę – w cztery oczy z rekruterem. Jak przygotować się do spotkania w sprawie pracy w call center? Jakich pytań należy się spodziewać? Czego zdecydowanie unikać? Swoimi zawodowymi sekretami dzielą się z nami ekspertki od HR-u, które na co dzień przyjmują ludzi do pracy w call center Telmon.
Po pierwsze: przemyśl i przygotuj się
Wysłałeś CV do call center i zostałeś zaproszony na rozmowę? Świetnie! Przed spotkaniem z rekruterem dokładnie zapoznaj się ze stroną internetową firmy. Zorientuj się, czym dokładnie zajmuje się Twój potencjalny pracodawca, jakie usługi oferuje i kim są jego klienci.
Przemyśl, jakiego typu infolinia będzie dla Ciebie lepszym miejscem pracy – wychodząca czy przychodząca. Wolisz spróbować swoich sił jako sprzedawca, czy pomagać dzwoniącym osobom w rozwiązywaniu ich problemów? Przygotuj sobie też pytania, na które chcesz poznać odpowiedź
Przed spotkaniem zastanów się, ile czasu możesz poświęcić na pracę i jakie godziny będą dla Ciebie dogodne. Wiele call center oferuje elastyczny grafik, co jest cenne zwłaszcza dla osób uczących się lub rodziców wychowujących małe dzieci.
Po drugie: zrób sobie korepetycje z…
Wiesz już, że przed rozmową kwalifikacyjną trzeba zrobić research na temat pracodawcy. Czy należy też poszerzyć wiedzę w jakiejś konkretnej dziedzinie?
Gdy umawiasz się na spotkanie, zapytaj, do jakiego projektu prowadzony jest nabór pracowników. Jeśli okaże się, że jest to kampania banku, to powinieneś na własną rękę poczytać na ten temat i poznać podstawowe zagadnienia z tej dziedziny, takie jak karta kredytowa, karta debetowa czy kredyt konsolidacyjny. Dzięki temu będziesz mógł lepiej zaprezentować się przed przyszłym pracodawcą.
– Ogólna wiedza z danej branży jest mile widziana, ale nie ma powodów do większych obaw. Przed każdą kampanią wszyscy konsultanci przechodzą dokładne szkolenie z oferty, którą będą prezentowali klientom – wyjaśnia Monika Stefaniuk, specjalista ds. rekrutacji.
Po trzecie: „wpadnij w oko” rekruterowi
Czym jest “to coś”, co decyduje, że z dwóch osób o podobnych kwalifikacjach tylko jedna dostaje pracę? Dużą uwagę zwraca się na kulturę osobistą.
– Obserwujemy, czy kandydat potrafi dopasować się do rozmówcy, zachować odpowiedni język. Tego wrodzonego wyczucia i taktu nie nauczymy potencjalnego konsultanta na szkoleniach – opowiada Paulina Makowska, kierownik ds. kadr i administracji, odpowiedzialna za rekrutację w Telmon.
W call center bardzo ważny jest głos i sposób, w jaki się wysławiasz. Telemarketer nie może mieć słyszalnych wad wymowy, a ton jego głosu musi być przyjemny dla klienta.
– Bierzemy poprawkę na to, że zająknięcia u kandydata mogą być spowodowane stresem, a w rzeczywistości taka osoba może okazać się bardzo dobrym sprzedawcą – mówi Makowska.
Po czwarte: pokaż swój charakter
Konsultant telefoniczny to zawód, w którym oprócz samych umiejętności liczy się osobowość. Jakie cechy charakteru pracowników są istotne dla firmy takiej jak call center?
– Dobry telemarketer powinien przede wszystkim umieć aktywnie słuchać, traktować każdego rozmówcę indywidualnie i starać się go zrozumieć, by pomóc w wyborze najlepszego rozwiązania. W trakcie rozmowy trzeba też szybko reagować na docierające informacje i pokazać korzyści, które klient zyska, jeśli zdecyduje się na zakup – tłumaczy Stefaniuk.
Dużą rolę odgrywa też Twoje zaangażowanie, bo, jak zapewniają specjaliści od kadr, pozytywne nastawienie do pracy to połowa sukcesu. Od załogi telefonicznych infolinii wymaga się również wewnętrznego spokoju i opanowania.
Po piąte: bądź gotowy na pytania
O rozmowach kwalifikacyjnych krążą różne legendy. Kandydaci obawiają się dziwnych, podchwytliwych pytań lub takich, które zbiją ich z tropu i zestresują. Jak jest w rzeczywistości?
– Jednym z pierwszych, najczęściej zadawanych pytań jest „Co Pan/Pani wie o naszej firmie?” Pozwala nam to ocenić, czy kandydat potraktował ofertę pracy poważnie, czy zadał sobie trud wyszukania informacji na temat przyszłego pracodawcy –opowiada Stefaniuk.
Bądź gotowy na to, by opowiedzieć o sobie – omów krótko swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe, wspomnij też o sukcesach. Jeśli studiujesz, opowiedz coś ciekawego o swoim kierunku studiów.
W trakcie rozmowy czeka na Ciebie sporo ogólnych pytań, które mają na celu pokazać Twoją komunikatywność, kreatywność, sposób podejmowania decyzji, stopień zorientowania na klienta oraz to, jak radzisz sobie ze stresem. Pod koniec spotkania z pewnością padnie też pytanie o Twoją dyspozycyjność i oczekiwania finansowe, warto więc wcześniej przemyśleć te kwestie.
Po szóste: przejdź test na kreatywność
Czego jeszcze możesz się spodziewać? Najprawdopodobniej zostaniesz sprawdzony pod kątem reakcji na sytuację, jaka może przydarzyć Ci się w codziennej pracy. Bardzo często stosowaną metodą jest odgrywanie scenki sprzedażowej, w której zostaniesz poproszony o sprzedanie rekruterowi produktu związanego z dziedziną działalności danego call center lub rzeczy zupełnie abstrakcyjnej, np. magicznej kuli.
Kolejny sposób rekruterów to zabawa w skojarzenia. Przykładowe pytanie? Podaj 10 zastosowań piłki tenisowej! To test na kreatywność, nie ma złych odpowiedzi. Możesz więc puścić wodze fantazji i pokazać, że masz błyskotliwy umysł.
Nieco trudniejszym zadaniem jest rozbijanie przykładowych obiekcji konsumentów. Pracownik firmy wcieli się w rolę marudzącego klienta, a Ty będziesz próbował przekonać go do dokonania zakupu. Pomysłowość, szybkość reakcji – to wszystko może wpłynąć pozytywnie na ocenę Twojej osoby.
Po siódme: wybierz styl smart casual
Przychodzi ten dzień – dziś staniesz w progu firmy, która poszukuje być może właśnie Ciebie. Jesteś już przygotowany psychicznie i merytorycznie, teraz pora na dobór stroju. Branża call center z reguły nie wymaga od kandydatów stroju biznesowego. Pamiętaj jednak, że szacunek do osoby, z którą będziesz rozmawiać, wymaga odpowiedniego ubioru.
Mężczyźni powinni wybrać klasyczne spodnie i koszulę, na którą narzucą cienki sweter lub marynarkę. Kobiety mają więcej możliwości – mogą ubrać się podobnie jak panowie albo założyć spódnicę do kolan, a do niej eleganckie buty na niewysokich obcasach. Ważnym elementem takiego stroju są rajstopy – na rozmowę nigdy nie przychodzimy z gołymi nogami. Zrezygnować należy z nadmiaru biżuterii, ostrego makijażu czy zbyt intensywnych perfum.
Czy to już wszystko? Weź ze sobą teczkę z wydrukowanym CV i dokumentami, które chcesz pokazać. Mogą to być na przykład certyfikaty z ukończonych szkoleń, świadectwo maturalne lub dyplom. Nie zapomnij kartki z pytaniami do rekrutera – to będzie Twoja ściągawka na wszelki wypadek.
Call center jest idealnym miejscem na start kariery zawodowej dla uczniów i studentów, którzy nie mają dużego doświadczenia zawodowego. Stanowi idealny początek ścieżki kariery. Uczy dyscypliny, pracy w zespole, poszerza wiedzę. Pozytywne podejście, zapał i kilku sposobów na rekruterów z pewnością pomogą Ci w zdobyciu tej pracy. Życzymy powodzenia!
[PR]