Rynek płatności bezgotówkowych zmienia się bardzo dynamicznie. Zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci są w coraz większym stopniu otwarci na nowe rozwiązania. O najważniejszych zmianach w 2014 roku na rynku płatności oraz najciekawszych trendach mówi Agnieszka Gerusel z firmy PaySquare.
Kluczowa zmiana w 2014 roku
Najważniejszą zmianą w 2014 roku była obniżka stawek interchange. Od 1 lipca 2014 opłata spadła z poziomu 1,6 procent do 0,5 procent. Obniżenie kosztów obsługi transakcji kartowych spowodowało, że więcej sprzedawców zainwestowało w terminale płatnicze. Ponadto wielu zrezygnowało także z ustalania limitów na płatności kartą, np. od 10 zł.
Zaobserwowane tendencje
Przede wszystkim modyfikacji uległ profil dzisiejszego konsumenta, który ma inne potrzeby niż kilka lat temu. Zachowania konsumenckie Polaków znacznie się zmieniły w ciągu ostatnich 10 lat. Począwszy od tego, że duży odsetek społeczeństwa nie miał konta bankowego, skończywszy na konsumencie, który ma do dyspozycji najlepiej rozwinięte płatności bezgotówkowe w Europie. Dzisiejsi konsumenci są w ciągłym ruchu, są bardzo mobilni, korzystają z wielu kanałów online, szukają wygody, prostoty, funkcjonalności, ale także bezpieczeństwa w płatnościach. Świat płatności zmierza dokładnie w kierunku, jaki nadaje nowy konsument, czyli dalszego rozwoju płatności zbliżeniowych. Ta forma bardzo dobrze przyjęła się na polskim rynku.
Przyszłość rynku płatności
W 2015 roku możemy spodziewać się kolejnej obniżki intercharge. Nastąpi silny rozwój rozwiązań mobilnych, co jednak nie wyeliminuje kart, które będą dostępne w podobnej formie jak obecnie. Wdrażanie innowacyjnych systemów płatności stanowi spore wyzwanie. Kluczowe jest zapewnienie wygody, transparentności i przede wszystkim bezpieczeństwa transakcji dla konsumentów. Aby można było mówić o rewolucji w płatnościach potrzebne są również zmiany po stronie akceptantów. Obecnie aż 60% płatności realizowanych jest w punktach sprzedaży, które nie są przystosowane do realizowania płatności bezgotówkowych (Według raportu „Zwyczaje płatnicze Polaków” przygotowanego przez NBP). Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie sytuacja ta powinna ulec znacznej poprawie na korzyść płatności bezgotówkowych.
O PaySquare SE
Dzięki PaySquare przedsiębiorcy mogą przyjmować i rozliczać płatności niemal wszystkimi kartami debetowymi i kredytowymi. PaySquare obsługuje rocznie ponad 262 miliony transakcji bezgotówkowych realizowanych przez ponad 120 000 konsumentów w Europie. Firma zajmuje się również dostawą i serwisem terminali do przyjmowania płatności oraz obsługą bankomatów.