Banki i fintechy powinny współpracować

FinTech jest sektorem, który z całą pewnością przybiera na sile. Fintechy z powodzeniem zbudowały proces ścieżki zachowań klienta i jego relacji z marką, co jest kluczowe w budowaniu interakcji i długofalowych stosunków z klientem. Banki posiadają dostęp do kapitału, ale w obecnym środowisku niskich stóp procentowych czy malejących marż kredytowych inwestycje w innowacje mogą zostać odłożone w czasie. Na rynku powszechna jest opinia, że FinTech może być zagrożeniem dla banków. Może być jednak także dla nich dużą szansą. Rozwiązania oparte na technologii pomagają bankom przezwyciężyć obecne przeszkody w pozyskiwaniu klienta, budowaniu relacji, a nawet internacjonalizacji biznesowej.

marketing

Polska jako kluczowy rynek

Podczas spotkania „Quo Vadis Banking”, w której wzięli udział przedstawiciele polskich banków i spółki FinTech, należące do jednego z największych inkubatorów technologicznych w Europie – FinLeap z siedzibą w Berlinie, rozmawiano o tym, jak oba sektory mogą współpracować. Berlin należy do wiodących miast starego kontynentu w obszarze innowacji finansowych, obok takich centrów jak Londyn, Luksemburg, Kopenhaga czy Bruksela. Interesujący jest także Sztokholm nazywany fabryką jednorożców, tj. start-up’ów, których wycena przekracza 1 mld dol. (przykładem jest Klarna). Polska jest szczególnym rynkiem, bowiem rozwiązania wprowadzane przez rodzime banki należą do najnowocześniejszych na świecie. Nasz kraj, tuż po Turcji, uważany jest za technologicznego pioniera w branży bankowej. Jest to doskonała baza do zbudowania kolejnego silnego centrum FinTech. Obecnie, mimo ciekawych projektów, do silnego rozwoju spółek wyspecjalizowanych w innowacjach finansowych brakuje jednak w naszym kraju przede wszystkim kapitału oraz wsparcia ze strony rządu. To z kolei przyciąga do Polski Spółki zagraniczne, w tym należące do berlińskiego FinLeap.

Modele współpracy

Coraz częściej to banki zwracają się do wybranych start up’ów z propozycją współpracy.  Globalne banki decydują się także na założenie funduszy i programów wspierających FinTech. Wśród nich m.in. Citybank, HSBC czy Santander. Istnieje kilka obszarów, w zakresie których fintechy stanowią efektywne wsparcie, w tym rozwiązań związanych z płatnościami, zwiększających interakcję z klientem czy performance marketingu.

Performance marketing

Jedną z form efektywnej współpracy może być performance marketing. „Nadchodząca generacja klientów będzie polegała na opiniach na temat produktów i rekomendacjach. Z całą pewnością możemy przewidzieć, że wysokie oczekiwania w zakresie spersonalizowanej komunikacji oraz dostarczenie wysokiej jakości customer experience w sieci będą kluczowe dla budowania długoterminowych relacji z klientami. Dlatego ważne jest tworzenie prostych, nowoczesnych rozwiązań angażujących klienta w proces sprzedażowy” – powiedziała Joanna Małecka, Country Head, FinanceAds.

Platformy inwestycyjne

Międzynarodowe platformy inwestycyjne zapewniają zagranicznym bankom możliwość sprzedaży swoich produktów i pozyskiwania klientów bez znaczących inwestycji w tych krajach. Przykładowo dla oszczędzających szukających najwyższych stóp procentowych mają dostęp do ofert banków, które chcą pozyskać klientów z Europy. Savedo od grudnia 2014 roku pozwoliło klientom zainwestować ponad 300 mln EUR za pośrednictwem swojej platformy. Spółka współpracuje także z bankami rynku polskiego z intencją stania się one-stop-shop dla inwestycji finansowych w całej Europie.

Autorskie rozwiązania

Warto przyjrzeć się także autorskim rozwiązaniom Spółek FinTech i produktom, które są odpowiedzią na określone potrzeby w zakresie digitalizacji. Mogą one znacząco wpłynąć na wzrost efektywności prowadzonych działań. Przykładowo FinReach wprowadził na rynek zestaw ASK (Account Switch Kit), który banom partnerskich pozwolił na blisko 30% wzrost w szybkości aktywacji kont.
Przyszłość ukształtuje obraz relacji pomiędzy bankami i fintechami oraz balans między konkurencją a współpracą. Jest to ciekawe wyzwanie zarówno dla lokalnych, jak i międzynarodowych graczy sceny finansowej.

[PR]

reklama:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.