Jak powszechnie wiadomo, szczęśliwy pracownik to efektywny pracownik. Dlatego też te firmy, które dbają o motywację swoich podwładnych, czerpią z tego korzyści w postaci większego zaangażowania i lojalności pracowników, co przekłada się na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Jakie trendy w motywowaniu pracowników będą widoczne w 2017 r.?

reklama:

motywowanie

Temat motywacji pracowniczej jest niezwykle istotny, ponieważ, jak wynika z badania „The Quantum Workplace 2015” przeprowadzonego przez Instytut Gallupa, ponad 30 proc. pracowników jest niezaangażowanych, kolejne 24,3 proc. „tylko wykonuje” swoją pracę, a ok. 7 proc. jest w nią w ogóle niezaangażowanych. Eksperci ze wspomnianego Instytutu wysunęli również tezę, że niskie zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych przyczyn spowolnienia światowej gospodarki. Firmy podejmują więc intensywne działania, aby odpowiednio zmotywować swoich podwładnych. Do tego celu wykorzystywane są przede wszystkim rozmaite świadczenia pozapłacowe, których rynek rozwija się coraz bardziej dynamicznie.

Benefity pracownicze to już standard

Zgodnie z wynikami cyklicznego badania „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników” realizowanego przez Sedlak & Sedlak, benefity pracownicze są już standardem w większości przedsiębiorstw, co potwierdziło aż 75 proc ankietowanych. Dostęp do świadczeń pozapłacowych rośnie wraz z wielkością organizacji – tylko co dziesiąta wielka firma nie zapewnia dodatkowych benefitów. Na podstawie wspomnianego badania można też zaobserwować, jak ewoluuje rynek świadczeń pozapłacowych. W 2014 r. karnety na zajęcia sportowe zajmowały w „rankingu popularności” trzecie miejsce, będąc wybieranymi przez 42,7 proc. przedsiębiorstw. Rok później było to już jedno miejsce wyżej z 45,7 procentami, aby w 2016 r. osiągnąć poziom 46,1 proc., stając się tym samym najczęściej wybieranym benefitem pracowniczym. Rośnie też znaczenie kursów i szkoleń, które są zapewniane 36,5 proc. pracowników. Sami zainteresowani uważają z kolei za najbardziej atrakcyjne świadczenie rozszerzony pakiet medyczny (deklaruje to co drugi ankietowany), ale i mniej standardowy benefit, jakim jest elastyczny czas pracy (wskazuje na to niemal co piąty badany). – To właśnie nieszablonowe, spersonalizowane świadczenia pozapłacowe będą coraz bardziej istotne w strategii employer brandingowej firm – zarówno w kontekście wewnętrznego motywowania pracowników i budowania ich zaangażowania, jak i przyciągania do organizacji talentów – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity w formie przeżyć.

Co nas czeka w nowym roku?

Jako że benefity pracownicze stają się coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego pracodawcy, coraz więcej firm będzie sięgać po ciekawe, niestandardowe rozwiązania mające na celu zainteresowanie swoją ofertą najlepszych kandydatów. Jest to również skuteczny sposób na budowanie zaangażowania i lojalności wśród obecnych pracowników. – Dla wielu pracowników, zwłaszcza tych z pokolenia Y i Z bardzo istotnym czynnikiem motywującym jest tzw. work-life balance. Stąd coraz bardziej cenią sobie oni takie benefity, które umożliwią zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Wśród najciekawszych z nich można wymienić finansowanie kursów niezwiązanych z pracą, vouchery na wydarzenia kulturalne czy ekstremalne przeżycia, jak lot w tunelu aerodynamicznym czy jazda sportowym autem po torze wyścigowym – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent.

Rok 2017 r. upłynie też pod znakiem współpracy pomiędzy pracodawcami a ośrodkami badawczymi, monitorującymi satysfakcję pracowników. Wszystko po to, aby znaleźć sposób na odpowiednie zmotywowanie podwładnych. Według ekspertów z branży, należałoby kompleksowo przebadać sytuację w polskich przedsiębiorstwach oraz skonfrontować wyniki badania z rynkiem świadczeń pozapłacowych w takich krajach, jak Dania czy Norwegia. Są to państwa, które przodują w ogólnoświatowych rankingach zadowolenia z pracy, dlatego warto przyjrzeć się ich dobrym praktykom, aby móc zaadaptować niektóre z nich na rodzimy grunt.

Oprócz tego pracodawcy będą musieli zareagować na zmieniające się przepisy prawne dotyczące sfery wynagrodzeń. Dopiero pod koniec tego roku będzie można określić, jak podniesienie płacy minimalnej wpłynęło na udział benefitów pozapłacowych w ogólnej puli wynagrodzeń pracowniczych. – Zmiany w prawie pracy będą bardzo istotnym tematem w nadchodzącym roku, ale dane pokazują, że rynek benefitów pozapłacowych rozwija się z ogromną dynamiką, dlatego mało prawdopodobnym jest, by w nadchodzącym roku przestał odgrywać kluczową rolę w motywowaniu pracowników – dodaje Ada Stokowska.

Rola benefitów rośnie nieprzerwanie od kilku lat i nic nie wskazuje na to, by miałoby się to w najbliższym czasie zmienić. Taka tendencja zdecydowanie pozwala pracownikom na patrzenie w przyszłość z dużą dozą optymizmu.

[PR]