Coraz więcej firm produkcyjnych decyduje się na outsourcing usług logistycznych. Oznacza to zlecanie czynności logistycznych firmom zewnętrznym, z którymi nierzadko podejmowana jest długofalowa współpraca partnerska.
Rodzaje outsourcingu
Przed podjęciem decyzji o oddaniu usług logistycznych w outsourcing warto zastanowić się nad rodzajami outsourcingu i wybrać ten, który najbardziej odpowiada wymaganiom firmy. Offshoring oznacza outsourcing, który wykonywany jest poza krajem, gdzie trafia produkt końcowy. Zwykle prowadzony jest on w Azji. Subcontracting polega na zleceniu części realizacji kontraktu innemu przedsiębiorstwu. E-outsourcing jest działaniem zewnętrznym przy wykorzystaniu narzędzi internetowych, natomiast insourcing stanowi odwrotność outsourcingu.
Co można outsourcować?
Outsourcing logistyczny może dotyczyć różnych typów usług. Niekiedy dotyczy on oddania w zarządzanie organizacji całego transportu, innym razem zaś całego zarządzania łańcuchem dostaw. W związku z tym usługi logistyczne zewnętrzne można podzielić na dwa typy. Pierwszy z nich to te, które opierają się na zasobach, a więc fizycznym sprzęcie, drugą grupę natomiast stanowią usługi, które bazują na procesach typu planowanie czy nadzorowanie. Outsourcing logistyczny zwykle obejmuje jeden lub kilka z następujących działań:
– opracowywanie strategii zarządzania łańcuchem dostaw,
– projekty wewnętrznego systemu logistycznego,
– transport i spedycja,
– obsługa celna,
– pakowanie i przepakowywanie towarów,
– etykietowanie,
– magazynowanie,
– zarządzanie zwrotami,
– prognozowanie oraz tworzenie różnego rodzaju raportów itd.
Badania wykazują, że przedsiębiorstwa najchętniej oddają w outsourcing takie usługi jak transport, magazynowanie czy obsługa celna.
Outsourcing logistyczny: szanse i zagrożenia
Outsourcing usług logistycznych pozwala osiągnąć firmie produkcyjnej m.in. redukcję kosztów i zapasów, co w efekcie prowadzi do poprawy płynności, osiągnięcia lepszej przewagi konkurencyjnej, a w dłuższym czasie również wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Zalety te sprawiają, że outsourcowanie usług logistycznych może być bardzo opłacalne dla małych, średnich, ale nawet dla tych dużych firm.
Mimo to, w niektórych sytuacjach outsourcing logistyczny może przyczynić się do wystąpienia negatywnych efektów, do których należą głównie: utrata niektórych kompetencji, zmniejszenie kontroli nad produktem, mniejszy kontakt z klientem czy uzależnienie się od outsourcera. Warto zatem pamiętać, by przed podjęciem decyzji o oddaniu pewnych usług w outsourcing bardzo dokładnie przemyśleć wszelkie za i przeciw. Dzięki temu nie tylko uniknie się pochopnej decyzji, ale również wybierze się najlepszą ofertę na rynku, która będzie stworzona na miarę potrzeb firmy.