Na współczesnym rynku pracy coraz większe znaczenie zyskuje nie dyplom, lecz doświadczenie młodego pracownika. Dobrym sposobem na zdobycie pierwszych szlifów zawodowych są staże i praktyki, odbywane jeszcze w czasie studiów. Gdzie szukać ofert, jak napisać dobre CV i zostać w firmie po zakończeniu stażu?
Jeden z większych portali z ofertami pracy proponuje niemal 400 ofert dla potencjalnych stażystów i praktykantów. Traktowane jako dodatkowa aktywność w czasie studiów, często są nieodpłatne, lecz umożliwiają poszerzenie kompetencji lub otrzymanie etatu w firmie, w której się odbywają.
Czego najczęściej można nauczyć się na stażu? Raport „Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków” opublikowany przez GUS podaje, że 8 na 10 stażystów wzbogaciło się o praktyczną wiedzę i kompetencje zawodowe. Na drugim miejscu znalazła się teoria z danej dziedziny (43 procent), na trzecim zaś – umiejętność pracy w grupie, którą wskazała jedna trzecia ankietowanych.
– Czasy, gdy rolą stażysty było niemal wyłącznie parzenie kawy, odeszły już do lamusa. Dane z GUS dowodzą, że staże i praktyki zyskały wymiar merytoryczny: tylko niecałe 2 procent respondentów nie zdobyło żadnych przydatnych umiejętności. Firmy starają się nie tylko skorzystać z pomocy młodych ludzi, lecz także przekazać im niezbędne kompetencje zawodowe oraz interpersonalne – mówi Marta Zerka, HR Specialist w Hicron, firmie IT.
Kiedy szukamy staży?
Według Trendów Google, największe zainteresowanie hasłami „staż” i „praktyka” w ciągu ostatniego roku miało miejsce od kwietnia do września. W ostatnim kwartale roku poszukujemy coraz rzadziej, aby w okresie świątecznym zaprzestać przeglądania ofert niemal całkowicie. Może więc jest to dobry moment na stworzenie CV i przesłanie go do kilku firm?
CV idealne: 5 zasad
Aby CV okazało się skuteczne, powinno być stworzone według kilku wytycznych. – Jeśli tworzymy CV po raz pierwszy, zawsze warto posiłkować się przykładami dostępnymi w sieci, lecz nie wolno ich kopiować – mówi Marta Zerka z Hicron. – Doświadczony rekruter natychmiast rozpozna popularny szablon i może nawet odrzucić taką aplikację na początku procesu rekrutacji.
1. Wyróżnij się, ale nie za wszelką cenę
Aby CV prezentowało się profesjonalnie, warto zachować jednolitą czcionkę i kolorystykę. Ten dokument to nasza wizytówka: napiszmy co nas naprawdę wyróżnia. Atutem może być działalność dodatkowa, nietypowe hobby lub osiągnięcie.
2. Dane osobowe
Na górze CV zawsze umieszczamy dane kontaktowe: adres e-mail i telefon oraz imię i nazwisko. W procesie rekrutacji warto posługiwać się adresem mailowym złożonym z kombinacji imienia i nazwiska. Mail z nickiem „misiaczek” lub „mroczny_lord” może zniechęcić potencjalnego pracodawcę.
3. Zdjęcie
Umieszczenie zdjęcia w dokumentach aplikacyjnych nie jest konieczne, lecz często mile widziane. Ważne, aby fotografia posiadała dobrą rozdzielczość oraz była wykonana w stroju formalnym. Przesyłanie zdjęć z wakacji, imprez lub wykonanych „z ręki” jest niedopuszczalne.
4. Odwrócona chronologia
Opisując swoje wykształcenie, doświadczenie zawodowe i osiągnięcia, należy kierować się zasadą odwróconej chronologii: na początku każdej sekcji powinny znaleźć się najnowsze aktywności. Uczyni to CV bardziej czytelnym.
5. Opis stanowiska
Pamiętaj o opisaniu w kilku słowach zakresu obowiązków, oprócz samej nazwy stanowiska. W różnych firmach pracownicy zatrudnieni jako „Specjalista ds. obsługi klienta” lub „Solution Architect” mogą wykonywać inne zadnia.
Zaproszenie na rozmowę. I co dalej?
Zanim zadzwoni upragniony telefon z zaproszeniem na spotkanie, kandydat powinien jak najwięcej dowiedzieć się o trzech kluczowych aspektach: działalności firmy, opisie stanowiska oraz możliwym wynagrodzeniu. Wiedza o klientach, projektach czy nagrodach zdobytych przez firmę będzie atutem na rozmowie, a jednocześnie pozwoli kandydatowi lepiej zorientować się w profilu działalności potencjalnego pracodawcy.
– Rozmowa kwalifikacyjna działa w dwie strony: pracodawca stara się jak najwięcej dowiedzieć o stażyście, zaś aplikant ma szansę na zadanie pytań dotyczących np. proponowanego zakresu obowiązków, świadczeń dodatkowych i tym samym pozbyć się ewentualnych wątpliwości. Wszystkie pytania są mile widziane na rozmowie, ponieważ świadczą o dużym zaangażowaniu kandydata – mówi Marta Zerka.
Na rozmowę warto przyjść 5 minut wcześniej; spóźnienie jest „najlepszym” sposobem na zrobienie złego pierwszego wrażenia. Ubiór powinien być formalny, bez nadmiernej ekstrawagancji, zaś kandydat dobrze przygotowany. Jakie błędy możemy popełnić?
– Większość potknięć jest wynikiem stresu: rozmowa przed przyjęciem na staż często bywa pierwszą rozmową w karierze. Warto zachować pewność siebie i uśmiech na twarzy. Jeśli mamy już za sobą doświadczenie zawodowe, nie wolno krytykować miejsc, w których pracowało się wcześniej. Nawet jeśli mamy powody do niezadowolenia, oczernianie byłego szefa może zostać odebrane jako oznaka nielojalności i braku profesjonalizmu – dodaje Marta Zerka.
Walczymy o etat
O możliwość zatrudnienia w firmie po ukończeniu stażu można zapytać już na wstępnej rozmowie. Część pracodawców organizuje specjalne programy stażowe, po których najlepsi kandydaci otrzymują propozycję pracy, niektórzy zaś rezygnują z zatrudniania stażystów na rzecz elastycznych form współpracy od samego początku.
– Zdajemy sobie sprawę, że branży IT, w której działamy, nie można dogłębnie poznać na studiach, dlatego osoby zatrudnione na stanowiskach juniorskich przez pierwsze parę miesięcy bardzo dużo się uczą. Każdy potencjalny kandydat przechodzi przez proces rekrutacji, a jego stażem staje się 3 miesięczny okres próbny, za który otrzymuje regularne wynagrodzenie – wyjaśnia Michał Guzek, Członek Zarządu w Hicron.
Dla pracowników posiadających status studenta firmy przygotowują specjalne udogodnienia, np. pracę w trybie Home Office lub elastyczne godziny pracy pozwalające połączyć obowiązki zawodowe z zajęciami na uczelni. Dla wielu podmiotów początkowa inwestycja w młodego pracownika zwraca się z nawiązką, gdy po studiach mogą kontynuować współpracę ze świetnie wyszkolonym i dobrze sobie znanym pracownikiem.
***
HICRON Sp. z o.o. jako integrator systemów informatycznych, specjalizuje się w realizacji kompleksowych projektów IT: projektowania dedykowanych rozwiązań, doradztwa biznesowego i technologicznego. Jako partner SAP Polska, spółka świadczy usługi wdrożeń, rozwoju, audytu aplikacji SAP ERP oraz SAP BusinessObjects. Eksperci HICRON posiadają szerokie doświadczenia w realizacji projektów SAP głównie w branżach: automotive, retail, FMCG, energetyka, gazownictwo, gospodarka wodna, produkcja przemysłowa, spożywcza. Spółka działa aktywnie obsługując klientów w Polsce i za granicą. Do jej klientów należą między innymi: Kompania Piwowarska, Grupa MAN, Volvo CE, Netia, Nestle, Porsche, AmRest, Stelweld i wiele innych. Więcej informacji: www.hicron.com