Polska wypada imponująco na tle innych państw regionu, co świadczy o sile i pozycji krajowej branży spożywczej w tej części Europy – wynika z przygotowanego przez serwis PortalSpozywczy.pl oraz Bisnode „Rankingu 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej”, pierwszego tego typu zestawienia w historii branży.
Krajowe firmy dominują w zestawieniu największych podmiotów z sektora spożywczego w Europie Centralnej – wśród największych spółek spożywczych z naszego regionu czołowa dziesiątka to podmioty działające w Polsce. W pierwszej dwudziestce rankingu odnaleźć można zaledwie pięć firm operujących w innych krajach (trzy czeskie i dwie węgierskie). O sukcesie polskiej branży spożywczej świadczy również fakt, że spółki z Polski zajmują ponad 50 miejsc w czołowej 100 zestawienia.
Choć w pierwszej dziesiątce rankingu bezapelacyjnie dominuje rodzimy przemysł spożywczy, nie można powiedzieć tego samego o polskim kapitale. Na pierwszym miejscu uplasowało się Imperial Tobacco, wyprzedzając drugą Kompanię Piwowarską i zamykającą podium Grupę Animex.
Kolejne miejsca zajęły odpowiednio Grupa Żywiec, JTI, Grupa Maspex, Sokołów, Nestle, SM Mlekpol i SM Mlekovita. Wśród 100 największych firm regionu jedynie nieco ponad 30 spółek to podmioty oparte na krajowym kapitale (polskim, czeskim, węgierskim, serbskim czy słoweńskim) – w zestawieniu dominują firmy z kapitałem zagranicznym.
Na najwyższych miejscach w rankingu przygotowanym przez PortalSpozywczy.pl i Bisnode uplasowały się firmy prowadzące dość zróżnicowaną działalność. Znalazły się tam m.in. spółki produkujące alkohol i papierosy, wyroby mleczne, wyroby czekoladowe, czy przetwarzające mięso. Pokazuje to, że branża spożywcza tak Polski, jak i Europy Centralnej, nie jest zdominowana przez przedsiębiorstwa z zaledwie jednej kategorii.
„Ranking 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej” udowadnia, że sektor spożywczy jest odporny na problemy gospodarcze oraz ważny dla stabilizacji gospodarki. Jak wynika z zestawienia, największe pod względem przychodów przedsiębiorstwa z Europy Centralnej pokazały na przestrzeni lat 2011-2012 12-proc. wzrost sprzedaży i blisko 19-proc. wzrost zysku. To wynik imponujący, gdy weźmiemy pod uwagę, że większość krajów Europy pogrążona była wówczas w kryzysie gospodarczym.
– W przypadku Polski i krajowych przedsiębiorstw spożywczych, na ich korzyść działa potężny rynek wewnętrzny, systematycznie rosnąca gospodarka, niskie koszty pracy, a także dostęp do dużej ilości krajowego surowca. Polska ze względu na znaczną liczbę konsumentów, położenie i stabilną sytuację gospodarczo-polityczną jest coraz częściej punktem docelowym lub platformą do dalszej ekspansji firm z Europy Zachodniej na kraje regionu – komentuje wyniki rankingu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny serwisu PortalSpozywczy.pl.
Zdaniem Tomasza Starzyka, analityka Bisnode, firmy z Europy Centralnej z sektora produkcji żywności zdały egzamin ze zdolności adaptacyjnych w trudnym czasie dla światowej gospodarki. – Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach największe podmioty będą starały się wykorzystać poprawę koniunktury do wzrostu udziałów w rynku – prognozuje Starzyk.
W „Rankingu 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej” zestawienie czołowych spółek regionu wzbogacone zostało bogatymi komentarzami prezesów dużych przedsiębiorstw oraz analityków rynkowych. Treść wypowiedzi liderów świadczy o dobrej kondycji branży spożywczej tak w Polsce, jak i w całym regionie, jak również o jej szerokich, dalszych możliwościach rozwoju. Tempo tego rozwoju zależeć jednak będzie od segmentu, w którym działa dana firma.
– Obecnie spożycie piwa w Polsce wynosi ok. 97 litrów per capita rocznie, co plasuje nas w ścisłej europejskiej i światowej czołówce. Tak mocne nasycenie rynku może być barierą dla dalszego zwiększenia konsumpcji i dlatego bardziej liczymy na wzrost wartościowy kategorii. Trendy konsumenckie zdają się potwierdzać, iż jest to możliwe do osiągnięcia, bowiem konsumenci są dziś gotowi wydać więcej na piwa droższe i niszowe – komentuje Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej.
Na perspektywy rozwoju, przede wszystkim poprzez zwiększanie eksportu, narzekać nie mogą przedstawiciele branży mięsnej. – Polski drób jest konkurencyjny cenowo, dlatego jego udział w rynku unijnym systematycznie rośnie. Umacnia on również swoją pozycję na rynkach pozaunijnych. Polscy producenci drobiu zajmują trzecią pozycję wśród głównych eksporterów unijnych na rynki trzecie – zauważa Piotr Kulikowski, prezes Indykpolu.
Umiarkowany wzrost konsumpcji na rynku serów przewiduje z kolei Jacek Migrała, dyrektor generalny i prezes Hochland Polska. Jak tłumaczy szef spółki, zmienia się struktura wybieranych przez klientów wyrobów serowych. – Siłą kategorii jest dywersyfikacja produktów i otwartość Polaków na nowości na półce. Systematycznie rośnie między innymi konsumpcja serów dojrzewających i topionych – zauważa Migrała.
„Ranking 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej” przygotowany został we wrześniu 2014 r. W zestawieniu uwzględnione zostały firmy z Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji, Słowenii, Węgier, Chorwacji oraz Serbii. Lista powstała w oparciu o międzynarodową bazę przedsiębiorstw firmy Bisnode, a także rozesłane ankiety i własne wyliczenia redakcji.
Pełny ranking 800 największych firm spożywczych w Europie Centralnej został opublikowany w serwisie PortalSpozywczy.pl