Ubiegły rok przyniósł rekordową w historii liczbę rejestracji w rejestrze domeny .pl. Przybyło niemal 1,12 mln nazw. I chociaż wśród polskich przedsiębiorców modne stało się rejestrowanie domeny europejskiej, to popularność nazw z końcówką .pl nie słabnie. Liczba nazw w rejestrze daje nam 11. pozycję na świecie.
– Na koniec 2015 roku w naszym rejestrze było 2 681 000 nazw domeny .pl. To bardzo dobry wynik. W światowym rankingu rejestrów zajmujemy obecnie 11. pozycję, a biorąc pod uwagę kraje Unii Europejskiej, już od paru lat jesteśmy na 6. pozycji, którą utrzymujemy – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Sobczyk, kierownik zespołu rozwoju programu partnerskiego DNS w NASK.
Tylko w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku abonenci zarejestrowali 268 016 nowych nazw domeny .pl. W ostatnim kwartale dokonywano codziennie średnio 2 913 rejestracji. To spora liczba, a i tak niższa od średniej uzyskanej w całym roku i wynoszącej nieco ponad 3 tys. nazw. Można mówić o utrzymującej się od lat stałej tendencji wzrostowej.
– W 2015 roku przyrost wyniósł 6 proc. W poprzednim roku tempo wzrostu było znacznie niższe – 2,5 proc. – informuje Katarzyna Sobczyk. – Liczymy na dalszy dynamiczny wzrost naszego rejestru. Biorąc pod uwagę to, że obecnie jednym z głównych narzędzi w prowadzeniu biznesu jest strona internetowa, do której potrzebna jest także nazwa domeny, pozostajemy optymistami.
Imponująca była też liczba nowych rejestracji. W całym roku przybyło 1 119 000 domen. Jest to najlepszy wynik w historii rejestru NASK. Pomimo że już od sześciu lat przekraczana zostawała liczba miliona rejestracji, to po raz pierwszy aż tak znacząco. W całym ubiegłym roku była ona o ponad 91 tys. wyższa niż w 2014 roku i o ponad 32 tys. wyższa niż w 2011 roku, do którego należał poprzedni rekord.
– Większość domen .pl jest zarejestrowanych na rzecz abonentów z Polski. Matematycznie rzecz ujmując, 5 proc. są to abonenci, którzy mają siedzibę za granicą – mówi Katarzyna Sobczyk.
Na koniec 2015 roku liczba unikalnych abonentów nazw domeny .pl wynosiła 1 007 706. W ciągu roku przybyło ponad 60 tys. abonentów.
Ekspertka przyznaje, że nie zawsze rejestrowane są całkiem nowe nazwy. Mimo że pojawiło się dużo nowych, to współczynnik odnowień wynosi prawie 62 proc.
– Tu również odnotowujemy stałą tendencję wzrostową. Świadczy to o tym, że coraz więcej osób przedłuża domeny na kolejny rok – twierdzi Katarzyna Sobczyk.
Polacy wybierają przede wszystkim nazwy, które są złożone z samych liter. Stanowią one 74 proc. spośród wszystkich utrzymywanych w rejestrze. Mniejszą popularnością cieszą się te złożone z liter bądź cyfr albo liter i cyfr oraz myślników – stanowią one około 20 proc. Jeszcze mniej jest nazw, które są złożone tylko z liter i cyfr, a najmniejszą popularnością cieszą się te złożone z samych cyfr – tu można mówić o 1/10 wśród wszystkich rejestrowanych.
Prawie 100 proc. rejestracji odbywało się poprzez Partnerów NASK, jedynie 52 zostały zarejestrowane bezpośrednio.
[Newseria.pl]