Posiadając prywatną lub firmową stronę internetową, jej właściciel może zarabiać dzięki publikowaniu na niej reklam. Jednak aby pozyskać dochodowych reklamodawców, warto wcześniej przemyśleć strategię modelu biznesowego i stawek. Nowoczesne narzędzia do analizowania ruchu i zachowań użytkowników mogą dostarczyć cennych argumentów, którymi wydawca będzie w stanie zainteresować potencjalnych reklamodawców. Wiedząc, które miejsca na stronie generują największy ruch, skuteczniej można negocjować stawki reklamowe.
Administratorzy stron internetowych mają możliwość pozyskiwania reklam z wielu źródeł. Nie jest to jednak takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele czynników, które wpływają na atrakcyjność witryny dla reklamodawców.
Wycena reklam na stronie internetowej
Samodzielna wycena powierzchni reklamowej może zależeć od kilku czynników, np. od tematyki strony, grupy docelowej, poziomu usability strony czy nawet od aktywności użytkowników w witrynie lub powiązanych z nią profilach społecznościowych. Yaro Starak, autor bloga o monetaryzacji stron internetowych (enterpreneurs-journey.com), uważa, że zamieszczanie reklam na stronie internetowej może przynieść wymierne korzyści, jeśli odwiedza ją co najmniej 500-1000 unikalnych użytkowników dziennie. Zainteresowanie i aktywność internautów mają pierwszorzędne znaczenie w przypadku wyceny przychodów z reklam. Najczęstsze metody wyceny to:
– CPM (cost per thousand) – wycena za liczbę wyświetleń;
– CPC (cost per click) lub PPC (pay per click) – reklamodawca płaci tylko za kliknięcia w ogłoszenie, link lub baner;
– CPA (cost per action) – płatność za określone działanie, np. wypełnienie formularza lub dokonanie zakupu po przekierowaniu na stronę reklamodawcy.
Najlepsze miejsca do umieszczenia reklamy
By zamieszczona reklama przynosiła satysfakcjonujący dochód, potrzeba czegoś więcej niż wysokiej liczby odsłon czy unikalnej liczby wejść na witrynę. Yaro Starak podaje, że witryna z liczbą 300 tys. odsłon miesięcznie może zarobić na kampanii CPM od 10 centów do 10 dolarów. Poza liczbą odsłon ważna jest również lokalizacja reklam na stronie. Jak wynika z raportu Marketingprofs pt. “Eye-Tracking Study: How to Beat Display Ad Blindness”, najczęściej oglądane miejsca na stronie to obszary znajdujące się w jej górnej części, w szczególności w lewym górnym rogu oraz w okolicach nagłówka, gdzie najczęściej zaleca się umieszczanie reklam.
Co przyciąga wzrok?
Aby pozyskać wiedzę na temat tego, które obszary witryny są najczęściej oglądane przez internautów, warto skorzystać z narzędzia do badań zachowań użytkowników na stronie, takich jak np. Analyzeo. Raporty generowane przez wspomniane narzędzie w postaci kolorowych heatmap, w przejrzysty sposób wskazują najpopularniejsze obszary witryny, jak również strefy ignorowane przez internautów. Sekcje, na których odnotowano najniższą aktywność internautów, oznaczane są kolorem ciemnoniebieskim, natomiast te, którym użytkownicy poświęcili najwięcej uwagi, kolorem czerwonym. Takie dane pomagają odnaleźć najlepsze miejsce do umieszczania treści komercyjnych na stronie internetowej.
Istnieje przekonanie, że internauci nie zaglądają na dolne partie stron internetowych. Jednak nie sprawdza się ono w przypadku wszystkich witryn. Strony internetowe są coraz dłuższe, a metody ich przeglądania zmieniły się przez ostatnie lata. Smartfony czy tablety, które uniemożliwiają wyświetlanie dużych obszarów na ekranie, wymuszają na odbiorcach scrollowanie. Zdarza się, że całkiem atrakcyjnym miejscem na umieszczenie reklamy będzie dolna część artykułu, np. w sytuacji, gdy przekaz reklamowy będzie silnie skorelowany z treścią artykułu. Scrollmapa wygenerowana w raporcie Analyzeo szczegółowo wykaże, czy i w jakim stopniu użytkownicy zaglądają na dolne obszary witryny.
Tematyczna zbieżność
Na skuteczność reklamy internetowej wpływa również ogólna tematyka strony. Ta powinna być zbliżona do oferty reklamodawców, których chcemy pozyskać. Według badań pt. „8 Steps to Developing Ad Revenue from Your Website” opublikowanych na portalu webmarketingtoday.com, reklamy źle dobrane tematycznie przynoszą najwyżej minimalny zysk. Na pozytywnie skorelowany z treścią artykułu przekaz, zarówno w oczach czytelników, jak i reklamodawców, wpływ ma wysoka jakość zamieszczanych treści. Powinny być one rzetelnie przygotowane i zredagowane.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1. współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85% dofinansowania.
[PR]