Prowadzenie przedsiębiorstwa ma na celu osiąganie zysków. Jednak w dzisiejszych czasach coraz częściej nacisk kładzie się na etyczną stronę biznesu. W tym artykule przybliżę, czym tak naprawdę jest etyka w firmie.
Etyczny, czyli jaki?
Pojęcie etyka jest bardzo szerokie i wiele osób ma problem z dokładnym określeniem, co ono oznacza. Z pomocą przychodzą formalne dokumenty i wytyczne dotyczące przeprowadzania tzw. audytu etycznego. Informacje tam zawarte pozwalają doprecyzować zakres pojęcia etyka. Firma, która respektuje prawa pracownika, zapewnia mu dobre warunki pracy i nie dopuszcza mobbingu, z pewnością zasługuje na miano etycznej. Podczas audytu etycznego weryfikowane są również wszelkie działania firmy pod kątem zgodności z prawem, zasadami BHP oraz ochroną środowiska. Niewątpliwie zaletę będzie także pełna przejrzystość przepływu gotówki oraz zapobieganie korupcji. Etyka w biznesie to jednak nie tylko dbanie o przestrzeganie przepisów i stosowanie dobrych praktyk wewnątrz firmy. Liczą się również działania na rzecz lokalnej społeczności. Przykładem mogą być akcje charytatywne, czy wolontariat na rzecz organizacji pozarządowych. Coraz popularniejsze stają się także działania edukacyjne np. otwarte wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów z firmy dla okolicznych mieszkańców.
SEDEX, czyli wsparcie dla etycznych biznesów
SEDEX to organizacja zajmująca się szerzeniem idei etycznego biznesu oraz oferująca wsparcie w tym obszarze dla firm handlowych. Prowadzi ona internetową bazę ze standardami etycznymi wprowadzonymi przez przedsiębiorstwa na całym świecie. Audyt etyczny SMETA także został opracowany przez jej członków. Organizacje, które chcą potwierdzić etyczność swojego działania, powinny korzystać z audytu SMETA oraz figurować w internetowej bazie dostawców prowadzonej przez SEDEX.