Co to jest reklama wewnętrzna? Jakie nośniki wykorzystują firmy? Czy reklama indoorowa jest skuteczna? Czy dobrze zaprojektowany portal wejściowy jest w stanie zachęcić potencjalnych klientów do wejścia do sklepu?
Dobrze zaprojektowane nośniki reklamowe to bardzo ważny element strategii pozyskania nowych klientów. Praktycznie każdy przedsiębiorca bez względu na to, jakie towary czy usługi oferuje potrzebuje reklamy, tym bardziej w dobie dużej konkurencji. Bez reklamy trudno funkcjonować na rynku. By reklama była skuteczna i przyciągnęła potencjalnych klientów, musi być odpowiednio dobrana do profilu działalności, a nośniki reklamowe powinny być dobrej jakości.
Oprócz tradycyjnej i bardzo widocznej reklamy zewnętrznej równie ważna jest reklama wewnętrzna, która jest uzupełnieniem tej pierwszej. W przypadku sklepów i punktów usługowych niezmiernie istotny jest odpowiednio zaprojektowany portal wejściowy, który ma zachęcać do wejścia do środka. Oczywiście reklama indoorowa to także inne nośniki, ale ten, ponieważ widziany jako pierwszy, jest najważniejszy.
Reklama wewnętrzna (indoorowa)
Taki rodzaj reklamy znaleźć można w: sklepach, galeriach handlowych, biurach, magazynach czy halach wystawienniczych. Jak sama nazwa wskazuje wykorzystywana jest tylko we wnętrzach. Celem tego typu reklamy jest nakłonienie potencjalnego klienta do konkretnego działania (w przypadku sklepu do zakupu), a także stworzenie pozytywnego wizerunku firmy. Wspiera identyfikację wizualną. Wybór nośników i form jest dość duży, dlatego każda firma może zastosować te, które są najodpowiedniejsze. W przeciwieństwie do reklamy outdoorowej nie wymaga zabezpieczenia przed warunkami atmosferycznymi. Może stanowić zabudowę przestrzeni (np. ścianki ekspozycyjne).
Rodzaje reklamy wewnętrznej
Wyróżnia się wiele rodzajów nośników reklamy wewnętrznej, tj.:
- litery przestrzenne
- roll upy
- kasetony i systemy LED (ekrany LEDowe)
- neony
- grawertony
- ścianki ekspozycyjne
- portale wejściowe do sklepów
- plakaty
- tapety
- standy
- ściany wizerunkowe
- witryny
- stoiska targowe
- meble
- naklejki na podłogi
- ulotkowniki
Portale wejściowe do sklepów
Jednym z nośników reklamy wewnętrznej są portale wejściowe do sklepów czy punktów usługowych. Stosuje się je przede wszystkim w dużych centrach i galeriach handlowych, by dany sklep mógł wyróżnić się pośród innych. Oczywiście taki rodzaj oznakowania wewnętrznego może być stosowany w sklepach działających poza centrami, ale wtedy wykorzystane materiały musiałyby być odporne na warunki atmosferyczne. Nowoczesne parki maszynowe działających na rynku drukarni pozwalają na druk grafik na praktycznie wszystkich materiałach.
Bardzo istotną kwestią jest to, żeby taki portal wejściowy wyróżniał się na tle innych tego typu oznakowań. Dlatego może być na przykład podświetlony, dzięki czemu dość szybko rzuca się w oczy. Jest to ostatnio dość często stosowane rozwiązanie. Dziś niełatwo być oryginalnym. Dlatego stale trzeba poszukiwać nowych pomysłów.
Czy reklama wewnętrzna jest skuteczna?
Na pewno reklama wewnętrzna przegrywa z zewnętrzną z wielu względów. Po pierwsze, outdoorowa jest ogólnodostępna i widoczna dla wszystkich. Dosłownie rzuca się w oczy, ponieważ nośniki są bardzo duże. Spełnia swoją funkcję non stop przez 24 godziny na dobę. Zawsze jest umieszczona w strategicznym miejscu dla lepszej widoczności. Poza tym badania wskazują na to, że jest najmniej drażniąca dla konsumentów. Po drugie, w przypadku reklamy zewnętrznej nie ma deklaratywności, to znaczy, że potencjalny klient, odbiorca reklamy nie musi nic robić, tj. oglądać telewizji, korzystać z internetu czy czytać gazety, żeby zobaczyć reklamowane treści. Po trzecie, gwarantuje ona wysoki zwrot inwestycji. Z powyższych względów reklamodawcy wysoko cenią reklamę outdoorową. Jedyną wadą tego typu nośników jest to, że coraz części mówi się o tym, że szpecą miasta, zaburzając miejską architekturę.
Z kolei reklama wewnętrzna głównie ze względu na swe mniejsze rozmiary jest mniej skuteczna niż zewnętrzna. Ma ona jednak także swoje zalety. Zmusza odbiorcę do konkretnego działania, do jakiejś reakcji. Inny plus to niska cena w porównaniu do nośników outdoorowych ze względu na stosowanie materiałów niższej jakości, które nie muszą być odporne na działanie warunków atmosferycznych, w tym promieniowanie ultrafioletowe. Poza tym są bardziej spersonalizowane niż te zewnętrzne, a eksponowane są na oddzielnych nośnikach. Mają stanowić jednocześnie zabudowę przestrzeni. Takie nośniki muzą być gustowne i odpowiednio rozmieszczone, by nie zniechęcały klientów.
Z uwagi na wymiary reklama indoorowa nie jest tak skuteczna jak outdoorowa. Jest jednak niewątpliwie jej uzupełnieniem, dlatego też takie nośniki muszą być spójne z pozostałymi materiałami promocyjnymi. Muszą być zgodne z identyfikacją wizualną danej marki czy firmy.
Doskonałym przykładem może być nośnik jakim jest portal wejściowy do sklepu. Jeśli jest dobrze zaprojektowany i odpowiednio przykuwający uwagę z pewnością może zachęcać przechodzące osoby do zajrzenia do środka i co za tym idzie zrobienia zakupów. By tak się stało, musi jednak w jakiś sposób wyróżniać się pośród innych portali sklepowych i być estetyczny. Musi czymś przyciągać wzrok. Może to być neon czy inny rodzaj podświetlenia, na przykład LEDowe albo ciekawa grafika czy logo firmowe. Pomysłów może być wiele, gdyż dzisiejsze drukarnie są wyposażone w nowoczesne parki maszynowe, dzięki którym wykorzystuje się praktycznie wszystkie dostępne materiały.
Ja bardzo lubię reklamy neonowe i cieszę się z powrotu ich popularności! Wygląd sklepów stacjonarnych ma dla mnie bardzo duże znaczenie w trakcie zakupów. Podobnie jest z internetowymi, jednak w ich przypadku zależy więcej od uporządkowania strony i informacji.