Koszty ponoszone na polisy ubezpieczeniowe są ważną pozycją w budżecie każdego przewoźnika, niezależnie czy działa on w pojedynkę i współpracuje ze stałą grupą kontrahentów, czy posiada znacznie bardziej liczną grupę klientów i pokaźną flotę. Warto zwrócić uwagę na poszczególne aspekty zawieranych umów, tak by być zorientowanym w ich zakresie oraz każdego roku poszukiwać alternatyw, co pozwoli mieć zawsze najlepsze dla siebie polisy.

REKLAMA:

ubezpieczenie-samochodu-ciezarowego-–-czy-jest-kosztowne

Artykuł powstał przy współpracy z agencją ubezpieczeniową FullPolisa.pl

OC ciągnika siodłowego – podstawowe fakty

Choć mechanizm działania tego ubezpieczenia jest identyczny jak w przypadku samochodów osobowych, znacznie wyższa jest cena, jaką trzeba zapłacić za takie OC. Ciągnik siodłowy jest pojazdem znacznie większym i najczęściej porusza się on z przyczepą załadowaną nawet na kilkadziesiąt ton. Pęd (masa x prędkość) ciężarówki jest znacznie wyższy niż w przypadku osobówek, a więc bardziej rozległe są też rezultaty kolizji i wypadków z udziałem tego typu pojazdów. Dane z 2016 roku wskazują na szeroką rozpiętość cen, jakie może mieć ubezpieczenie OC ciągnika siodłowego. Najtańsze polisy dostępne były wówczas już od 3 000 zł (znalezienie składki poniżej tej kwoty było uznawane za sukces), a najdroższe nawet kilkanaście tysięcy złotych. Wpływ na wysokość składki ma wiele czynników, które wymieniono poniżej.

  • Dane dotyczące samochodu.

Bierze się pod uwagę jego rok produkcji, model (według szczegółowego katalogu), pojemność i moc silnika, datę pierwszej rejestracji oraz przebieg. Przyjmuje się, że starsze samochody oraz takie, które miały w przeszłości kilku właścicieli, stwarzają większe ryzyko, ponieważ istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia usterki będącej przyczyną zdarzenia na drodze. Oprócz dotychczas przejechanej liczby kilometrów, pod uwagę brany jest także planowany przebieg. Ubezpieczenie OC samochodu ciężarowego może więc być droższe także z tego powodu. Statystycznie rzecz biorąc, codzienna wielogodzinna jazda wiąże się z wyższym ryzykiem, niż używanie samochodu np. dwa razy w tygodniu na niewielkich odcinkach.

  • Dane dotyczące kierowcy.

W taryfikatorze uwzględnia się wiek kierowcy, jego staż jazdy i szereg innych parametrów, które zależne są od danej firmy ubezpieczeniowej. Oszacowanie wysokości składki możliwe jest w oparciu o dane statystyczne, dotyczące szkodowości. Charakter umowy ubezpieczenia zakłada wspólne gromadzenie środków przez wszystkich uczestników transakcji, na rzecz tych którzy staną się sprawcami szkód. W obliczaniu składki stosuje się jednak mechanizmy, które mają obciążać ubezpieczonych proporcjonalnie do ryzyka, które ci wnoszą. Ubezpieczenie OC ciągnika siodłowego będzie więc droższe np. dla tych grup wiekowych, w których jest najwięcej sprawców wypadków.

  • Historia szkodowości.

Za bezszkodową jazdę można otrzymać zniżkę składki, a za powodowanie szkód – jej zwyżkę. Warto więc zachować ostrożność na drodze i wypracować sobie maksymalnie niską składkę, co wpłynie korzystnie na budżet przedsiębiorstwa i jego zyski. Od kilku lat w kraju funkcjonuje ogólna baza szkód, dzięki której niemożliwe stało się oszukiwanie ubezpieczycieli i deklarowanie bezszkodowej jazdy – przed laty wiele osób składało firmom tego typu oświadczenia, mimo ich nieprawdziwości.

Ubezpieczenie ciągnika siodłowego w zakresie AC

Ze względu na istotną rolę, jaką odgrywa pojazd w działalności transportowej, warto zwrócić uwagę na możliwości dobrowolnego ubezpieczenia go. Polisa AC obejmie szereg różnych szkód, analogicznie do umów zawieranych dla pojazdów osobowych. Znacznie większa jest jednak waga takiego zagadnienia dla kogoś, kto używa ciągnika siodłowego na co dzień w celach zarobkowych, niż dla osoby która porusza się samochodem osobowym kilka razy w miesiącu. W przypadku działalności przewozowej warto zabezpieczyć w ten sposób cenne aktywa. Wysokości składek są mocno zróżnicowane, tak samo jak floty poszczególnych firm.

OC przewoźnika

Każdy poważny kontrahent uzależnia złożenie zlecenia na transport od posiadania przez firmę polisy OCP. Nie może to dziwić, bowiem taka umowa chroni przewożony towar. Składka jest uzależniona m.in. od jego wartości, obszaru na którym będzie wykonywany transport oraz rodzaju dóbr, które będą przewożone. Ceny za takie polisy mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych, jednak aby określić czy jest to duża suma, należałoby oszacować wartość załadowanego towaru i porównać obie kwoty.