Poczta Polska: informacje dla klientów, którzy są adresatami przesyłek z krajów spoza UE

Od 1 lipca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, wdrażająca w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. W konsekwencji tego na Spółkę zostały nałożone nowe obowiązki celno-podatkowe. Poczta Polska stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni.

poczta-polska

W ramach nowych przepisów operator pocztowy, po pojawieniu się przesyłki o zadeklarowanej wartości do 150 euro w Polsce, zgłasza ją organom celnym, działając w imieniu odbiorcy. Proces odprawy, za którą odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa, skutkuje naliczeniem przez KAS należności celno-podatkowych. Dopiero po otrzymaniu informacji od pracowników służby celnej o kwocie, jaką odbiorca ma zapłacić za przesyłki, Poczta Polska może przystąpić do doręczenia. Od adresata pobierane są wówczas należności naliczone przez KAS oraz opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w jego imieniu w stałej wysokości 8,50 zł. Zwieńczeniem procesu jest wygenerowanie komunikatu poświadczonego zgłoszenia celnego, który można pobrać ze strony emonitoring.poczta-polska.pl

Należy zaznaczyć, że Poczta Polska, zgodnie z obowiązującym prawem, nie może wydać do doręczenia przesyłki, która nie przeszła kompletnej procedury.

– Niezwykle istotnym dla sprawnej implementacji projektu zadaniem było zapewnienie elektronicznej wymiany danych między Pocztą Polską a Krajową Administracją Skarbową. Specjalnie na potrzeby realizacji nowych unijnych przepisów powstał system do składania Zgłoszeń Celnych Przywozowych Pocztowych (ZCPP), który komunikuje się z Platformą Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – zaznacza Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Klienci, którzy pragną dowiedzieć się więcej o zmianach wprowadzonych od 1 lipca br., mogą znaleźć najczęściej pojawiające się pytania wraz z odpowiedziami na stronie internetowej Spółki w zakładce „Pakiet VAT dla e-commerce”. Poczta Polska przypomina także, że wszelkich informacji w zakresie obsługi przesyłek z krajów spoza UE można uzyskać kontaktując się drogą mailową na adres kontakt@poczta-polska.pl lub dzwoniąc na infolinię: 801 333 444 z telefonów stacjonarnych (opłata wg cennika operatora), (+48) 438 420 600 z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych (opłata wg cennika operatora).

Przypominamy, że prawidłowo wypełniona deklaracja celna pozwala skrócić czas obsługi przesyłki. W miarę możliwości prosimy o zwrócenie uwagi nadawców na to, aby zawierali w deklaracji celnej wszystkie wymagane dane. W przypadku wątpliwości co do zawartości przesyłki, kontrola celników znacznie wydłuży czas oczekiwania na przesyłkę.

[PR]

reklama:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.