Planujesz pracę w dziale HR? Oto wszystko co musisz wiedzieć

Praca w branży HR daje bardzo wiele możliwości rozwoju, poznawania nowych osób i poszerzania swoich kompetencji. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na pracę w tym obszarze. Mało kto wie, że HR-owiec pełni bardzo dużo różnych odpowiedzialnych funkcji, które nie są oczywiste, a wymagają dużo wiedzy fachowej i odpowiedniego przygotowania. Co zatem musisz wiedzieć, jeśli planujesz pracę w tym zawodzie? Jakie obowiązki spoczywają na rekruterach? Jakie inne umiejętności są potrzebne, aby dobrze wykonywać swoją pracę?

praca-w-branzy-hr

Rekrutacja pracowników

Większość osób kojarzy pracę w dziale HR z prowadzeniem rekrutacji. Oczywiście jest to prawda, gdyż w dużej mierze tym właśnie zajmują się osoby z tej branży i jest to jednocześnie temat często poruszany podczas szkoleń kadrowych. Jak wygląda przeprowadzenie tego procesu od strony HR-owca?

Cały proces rozpoczyna się od zgłoszenia potrzeby zatrudnienia odpowiedniego pracownika. Wybrany dział, określa szczegółowo, jaki ma być kandydat, jakie są wobec niego oczekiwania itp.

Kiedy HR-owiec zbierze te informacje, zabiera się za utworzenie ogłoszenia, które nie tylko odzwierciedli oczekiwania pracowników, ale również da już wstępne informacje o pracy i firmie dla samego kandydata.

Kiedy ogłoszenie jest gotowe, należy je zamieścić na odpowiednich portalach oraz śledzić napływ CV. Często rekruterzy wyszukują kandydatów na własną rękę np. poprzez portale społecznościowe typu LinkedIn i wysyłają już spersonalizowane ogłoszenia.

Kolejnym etapem jest przegląd CV i wstępny kontakt telefoniczny, gdzie trzeba zweryfikować, czy dany kandydat spełnia podstawowe oczekiwania pracodawcy i czy nadaje się na określone stanowisko. Jeśli tak, przechodzi do następnego etapu rekrutacji.

Co będzie następnym krokiem, zależy od polityki firmy. Często jest to wykonanie zadania rekrutacyjnego. Wtedy również dział HR ma dużo do zrobienia, gdyż musi dopilnować wszystkich formalności. Czasem bywa, że zadania są wykonywane online na żywo. Wtedy rekruter uczestniczy w takim zadaniu, pilnując kandydata czy przestrzega wszystkich zasad.

W końcu wybrane osoby uczestniczą w rozmowie na żywo, zwykle w siedzibie firmy. Tutaj również HR-owiec, musi zorganizować takie spotkanie, poinformować zarząd, znaleźć wspólny termin i ustalić szczegóły spotkania. Sam również powinien się przygotować, gdyż przeważnie będzie uczestniczył w takim spotkaniu jako jedna z osób decyzyjnych.

Jeśli kandydat się spodoba, zwykle na tym kończy się proces rekrutacyjny. Dopina się wszystkich formalności i wydawałoby się, że na tym kończy się zadanie HR-owca. Jednak tak naprawdę, to dopiero początek.

Rekrutacje to bardzo istotny element pracy w dziale HR. Zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy to wiele osób chciałoby się przekwalifikować i więcej zarabiać, kandydatów na jedno miejsce pracy może być nawet kilkudziesięciu.

praca-w-branzy-hr

Praca w dziale HR to nie tylko prowadzenie rekrutacji

Aby wybrany kandydat został formalnie zatrudniony musi dopełnić wszystkich formalności. Wiąże się to ze sporządzeniem odpowiedniej umowy oraz wypełnieniem wielu innych ważnych dokumentów.  Za to również odpowiada rekruter.

W zależności od firmy, często szczegółami dokumentacji zajmuje się księgowość, jednak często bywa i tak, że to osoby rekrutujące, zajmują się tym procesem całościowo. Muszą nie tylko dopilnować, czy pracownik dostarczył dokumenty, ale również sprawdzić, czy wypełnił je prawidłowo i czy wszystko się zgadza.

Dział HR odpowiada również za całą procedurę zwolnienia. Dotyczy to zarówno momentu, kiedy to pracownik zostaje zwolniony, jak i kiedy sam składa wypowiedzenie. Bardzo ważne jest zadbanie wtedy o wszystkie istotne szczegóły, jak i również o atmosferę w pracy. Trzeba dokładnie przeanalizować przyczynę odejścia pracownika, często przeprowadzić z nim wywiad i ewentualnie wyciągnąć jakieś wnioski dla firmy na przyszłość.

Pomiędzy rekrutacją a zwolnieniem, dział HR również ma pełne ręce roboty. Wiąże się to zarówno z opieką nad pracownikami i ich rozwojem oraz nierzadko z dbaniem o wszelką administrację. Warto wspomnieć, że sam proces rekrutacyjny może mieć ogromne znaczenie z puntu widzenia rentowności firmy.

Twardy i miękki HR

Ogólnie dział HR można podzielić na miękki i twardy. Miękki HR dba o rozwój pracowników, organizuje różnorodne szkolenia rozwijające, śledzi postępy w karierze, sprawdza, jak dany pracownik radzi sobie ze swoimi obowiązkami, organizuje proces wystawiania ocen okresowych, ogólnie dba o atmosferę w firmie.

Twardy HR z kolei zajmuje się całą administracją w przedsiębiorstwie. Dotyczy to nie tylko przygotowania umów dla pracowników, ale również prowadzenie ewidencji czasu pracy, naliczanie wynagrodzeń i premii, prowadzenie rozliczeń z urzędem skarbowym i ZUS-em oraz wiele, wiele innych.

Taka praca administracyjna wymaga wcześniejszego przygotowania i przede wszystkim wiedzy. Często zdarza się, że pracownicy HR zaczynają od prowadzenia rekrutacji i zajmują się miękkim HR, aby z czasem przejść szkolenie z kadr i płac i pełnić więcej obowiązków.

Jak widać praca w tym obszarze wiąże się z wieloma wyzwaniami i wymaga dużo wiedzy i koncentracji, a także umiejętności obsługi programów i portali branżowych.

Wszystkie swoje obowiązki trzeba umieć połączyć i dobrze zorganizować sobie pracę, gdyż zarówno prowadzenie rekrutacji, jak i dbanie o pracowników i o administracje dzieje się w tym samym momencie. Dobry HR-owiec powinien być więc bardzo dobrze zorganizowany, czujny, komunikatywny i dokładny.

reklama:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.